Gemi Adamı - Deniz Hukuku
GEMİ ADAMI
Gemi Adamı
Nedir?
Gemi adamı
bir iş sözleşmesine dayanarak, gemide çalışan kaptan, tayfa ve benzeri
kimselere verilen addır. Gemi adamı geminin sevk ve idaresinden sorumlu olan en
yetkili kişidir. Aynı zamanda şirketi gemi personeline ve üçüncü kişilere karşı
da temsil eden kişidir. Gemi adamının işvereni gemi sahibi olabileceği gibi,
kendisinin olmayan bir gemiyi kendi adına ve hesabına işleten kimse de
olabilir. Kaptan aynı zamanda işveren vekilidir. Ancak kaptanın fillerinden
dolayı doğrudan doğruya işveren sorumludur.
Gemi adamı
ve işveren arasında hizmet akdi yazılı olarak yapılır ve birer nüshası
taraflara verilir.
Hizmet
akitlerinde,
- İşverenin adı ve soyadı ile
ikametgah adresi,
- Gemi Adamının adı, soyadı,
doğum tarihi ve yeri, sicil numarası ve ikametgah adresi,
- Gemi Adamının çalışacağı
geminin ismi, sicil numarası, grostonilatoluk ve kaydedildiği sicil
dairesi (Gemi adamının aynı işverenin muhtelif gemilerinde çalışması
ihtimali mevcutsa, bu hizmet akdinde ayrıca belirtilir.)
- Aktin yapıldığı yer ve tarih,
- Gemi adamının göreceği iş,
- Gemi adamının hizmete
başlayacağı tarih ve yer,
- Hizmet akdinin belli bir süre
için yapılmış olup olmadığı, belli bir süre için yapılmış ise süresi veya
sefer üzerine ise hangi sefer olduğu,
- Kararlaştırılan ücret esası ile
miktarı,
- Ücretin ödeme zamanı ve yeri
ile zorunlu tutulan işverenler için gemi adamının ücret, prim, ikramiye ve
bu nitelikteki her çeşit istihkakının ödeneceği banka özel hesap numarası,
(1)
- Avans şartları,
- Diğer iş şartları,
- Tirimciler ve ateşçiler ile
yapılacak hizmet akitlerinde 25/5/1959 gün ve 7292 sayılı kanunla onanan
sözleşmenin özeti yazılı olmak zorundadır.
Hizmet akdi
belirli bir süre için bir sefer için veya süresiz olarak yapılabilir.
İşverenin
Akdi Fesih Edebileceği Haller Nelerdir?
- a) Gemi adamının herhangi bir
limanda geminin hareketinden önce gemiye dönerek hizmete girmemesi veya
gemiye hiç dönmemesi,
- b) Gemi Adamının gemide hizmet
görmesinin tutukluluk, hapis veya gemide çalışmaktan menolunması gibi
sebeplerle imkansız bir hal alması,
- c) Gemi adamının işveren veya
işveren vekiline karşı, kanuna, hizmet akitlerine sair iş ve çalışma
şartlarına aykırı hareket etmesi,
- ç) Gemi adamının işveren
veya işveren vekiline karşı denizcilik kural ve teamüllerine veya ahlak ve
adaba aykırı hareket etmesi,
- d) Geminin herhangi bir sebeple
30 günden fazla bir süre seferden kaldırılması,
- e) Gemi adamının herhangi bir
sebeple sürekli olarak gemide çalışmasına engel bir hastalığa yakalanması
veya engelli hâle gelmesi hallerinde feshedilebilir.
Gemi
adamının Akdi Fesih Edebileceği Haller Nelerdir?
- a) Ücretin kanun hükümleri veya
hizmet akdi gereğince ödenmemesi,
- b) İşveren veya işveren
vekilinin gemi adamına karşı, kanuna, hizmet akitlerine veya sair iş
şartlarına aykırı hareket etmesi,
- c) İşveren veya işveren
vekilinin gemi adamına karşı denizcilik kural ve teamüllerine veya ahlak
ve adaba aykırı hareket etmesi hallerinde feshedilebilir.
- d) Geminin herhangi bir sebeple
30 günden fazla bir süre seferden kaldırılması,
- e) Gemi adamının herhangi bir
sebeple sürekli olarak gemide çalışmasına engel bir hastalığa yakalanması
veya engelli hâle gelmesi, hallerinde feshedilebilir.
Gemi
Adamının Kıdem Tazminat Alacağı Nedir?
Gemi
adamının hizmet akitlerinin ,
- Bağlı bulundukları kanunla
kurulu kurum veya sandıklardan yaşlılık, emeklilik veya malullük aylığı,
yahut toptan ödeme almak amacıyla, feshedilmesi veya gemi adamının ölümü
veya 14 üncü maddenin 4 üncü bendi sebebiyle son bulması hallerinde gemi
adamının işe başladığı tarihten itibaren hizmet akdinin devamı süresince
her geçen tam yıl için işverence gemi adamına 30 günlük ücreti tutarında
kıdem tazminatı ödenir. Bir yıldan artan süreler için de aynı oran
üzerinden ödeme yapılır.
Gemi
Adamının ölümü halinde tazminat tutarı, kanuni mirasçılarına ödenir.
Deniz İş
Kanunu kapsamında çalışan gemi adamları için kıdem tazminatına dava tarihinden
yasal faiz uygulanır (YHGK 2003/9-80 E, 2003/130 K )
Gemi
Adamlarının Fazla Mesai Alacağı Ne Kadardır?
Genel
bakımdan iş süresi, günde sekiz ve haftada kırk sekiz saat olduğu için, bu iş
sürelerinin aşılması suretiyle yapılan çalışmalar, fazla saatlerde çalışma
sayılır.
Gemi
Adamlarının Ücret Alacağı?
Gemi
adamlarına iş karşılığında işveren veya vekili tarafından ücret,
ikramiye, prim olarak ödenen meblağa ücret alacağı denir.
İşveren veya
işveren vekilleri gemi adamlarının ücret alacağını özel olarak açılan banka
hesaplarına yatırılırlar. Bu banka hesapları dışında ödeme yapılamaz.
Ücret ödeme
devresi 1 aydan fazla olamaz.
Yabancı Bayraklı Gemide Çalışan Gemi Adamlarının Alacakları?
Kural olarak Türk bayraklı gemide çalışan gemi adamları iş akdiyle bağlı
olup İş Hukuku hükümlerine tabi olacaklardır.
Ancak yabancı bayraklı gemide çalışan gemi adamları, işçilik alacaklarıyla
ilgili olarak 854 sayılı Deniz İş Kanunu değil; 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu
hükümleri uygulanacaktır. Bu nedenle gemi adamları kıdem adı altında bir
tazminat talep edemez. Çünkü kıdem tazminatı İş Kanununda düzenlenmektedir.
854 sayılı Deniz İş Kanunu'nun 1. Maddesine göre, gemi yabancı ülke bayrağı
taşıması halinde veya gemi Türk bayraklı olsa bile yüz grostonluk olmaması
durumunda, bu gemide çalışanlar hakkında Deniz İş Kanunu uygulanamayacaktır.
4857 sayılı İş Kanunu'nun 4. maddesinde deniz ve taşıma işlerinin yapıldığı
işyerlerinde çalışanların Kanun kapsamına girmeyeceği açıklanmıştır.
Ancak Yargıtay tarafından verilen kararlarda, istisnai olarak turistlik
amaçlı kullanılan yatın deniz taşıma işi yapmadığı ve turistlik maksatla
kullanıldığı gerekçesiyle, turistlik maksatla kullanılan yatta çalışan kaptanın
4857 sayılı İş Kanunu kapsamında kaldığı kabul edilmektedir.
YARGITAY KARARLARI
GEMİ TÜRK BAYRAĞINDAN AYRILIRSA VE İŞVERENİN TÜRK BAYRAĞI TAŞIYAN BAŞKA
BİR GEMİSİ YOK İSE İHBAR TAZMİNATI ÖDENMEZ
Somut uyuşmazlıkta; davacının iş sözleşmesinin çalıştığı ve davalılardan....
A.Ş. adına kayıtlı ...-4 isimli geminin satılması ve bayrak değiştirmesi
nedeniyle sona erdiği kabul edilmiştir. Davalı İşverenlerin başka Türk bayrağı
taşıyan bir gemisi faaliyette bulunmadığı sürece iş akdinin bu nedenle feshi
halinde davacı ihbar tazminatına hak kazanamaz. Bu husus araştırılmadan ihbar
tazminatı talebinin kabulü hatalıdır.
“…Davalı İşverenlerin başka Türk bayrağı taşıyan bir gemisi faaliyette
bulunmadığı sürece iş akdinin bu nedenle feshi halinde davacı ihbar tazminatına
hak kazanamaz. Bu husus araştırılmadan ihbar tazminatı talebinin kabulü
hatalıdır.…”
YABANCI BAYRAKLI GEMİLERDE ÇALIŞAN GEMİ ADAMLARINA DENİZ İŞ
KANUNU DEĞİL BORÇLAR KANUNU HÜKÜMLERİ UYGULANIR
4857 sayılı İş Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi
uyarınca “deniz ve hava taşıma işlerinde çalışanlar” hakkında bu kanun
hükümleri uygulanmaz. Deniz taşıma işlerinde çalışanlar 854 sayılı Deniz İş
Kanununa tabidir.
Deniz İş Kanunu 1. maddesinin 1. fıkrası uyarınca, bir geminin Deniz İş
Kanunu'nun kapsamına girebilmesi için denizlerde, göllerde ve akarsularda
çalıştırılması, bu geminin Türk bayrağı taşıması, geminin yüz ve daha yukarı
grostonilatoluk olması gerekir.
Gemi yabancı ülke bayrağı taşıyor veya gemi Türk bayraklı olsa dahi yüz
grostonilatoluk değilse yada diğer belirtilen istisnai şartları taşımıyor ise
bu gemide çalışanlar hakkında Deniz İş Kanunu uygulanamaz. Taşıma işinde
çalışan bu gemideki işçiler de 4857 sayılı İş Kanunu kapsamı dışında
kaldığından, haklarında Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır. Borçlar Kanunu
hükümlerinin uygulanması ile ilgili uyuşmazlıkta ise görevli mahkemeler genel
mahkemelerdir.
İş ilişkisine dayalı bir uyuşmazlıkta işçi deniz taşıma işinde çalışır, ancak
çalıştığı gemi Deniz İş Kanunu kapsamında kalmaz ise uyuşmazlığın Borçlar
Kanunu hükümlerine göre genel mahkemede çözümleneceği açıktır.

Yorumlar
Yorum Gönder